2024年9月16日月曜日

マッチの日どっち9/16どっちも?5/12日本のマッチは清水誠から始まった Match Day 9/16 Which one? 5/12 Japan's match started with Makoto Shimizu

Match Day 9/16 Which one? 5/12 Japan's match started with Makoto Shimizu


9/16はマッチの日です。

歴史的に『配給制から自由販売に変わった』のが1948年9月16日なので、この日がマッチの日となっています。


「まっちのひ」と文字入力すると「マッチの火」が先に出ました。マッチの火、そういえばマッチってずいぶん使っていない気がする。かろうじてライターかな。なにしろ蚊取り線香も含めてレジャー関連で着火するときはチャッカマンばかり。


子供の頃は花火に着火するのもマッチでしたし、喫茶店などでマッチ箱をもらえたこともあって、実際に使うかどうかはともかく「マッチ」は身近な存在でした。


マッチで火をつけることもリアルに覚えていますが、マッチ箱を連想したときに蘇えってくる喫茶店やバーや懐かしい顔やら音楽で感情の波に溺れそうになります。

シュッ。

ちなみに日本でマッチ事業を始めたのが清水誠。金沢藩の出身で幕末から明治にかけて洋学を学び、フランス留学もしています。パリ工芸大学で学んだことが帰国後にマッチ事業を始めるのに役立ったようです。清水誠がフランス留学のために横浜を出航した日は明治2年5月12日で、その日も「マッチの日」になっています。


マッチの生産は兵庫県が断トツのようで、姫路市では地場産業のひとつです。そのあたりを詳しく紹介しているのが「電子じばさん館」で、そのなかでも紹介されています。

→『マッチの雑学 マッチの日と清水誠


同じ意味合いの記念日が複数あるときは制定した人(団体や業界)が違うことが多いのでマッチの日もそんな感じでしょうか。

知らなかったのでささっと調べてメモしました。マッチの日について。

September 16th is Match Day. Historically, the day when "rationing changed to free sales" was September 16th, 1948, so this day is Match Day. When I typed in "match day," "match fire" came up first. Match fire, come to think of it, I haven't used matches in a long time. Maybe a lighter. After all, I only use a lighter when lighting things related to leisure, including mosquito coils. When I was a child, we used matches to light fireworks, and we were given matchboxes at coffee shops, so "matches" were a familiar presence, regardless of whether we actually used them or not. I vividly remember lighting a match, but when I think of a matchbox, I am reminded of coffee shops and bars, familiar faces, and music, and I feel like I am drowning in a wave of emotions. Whoosh. By the way, it was Shimizu Makoto who started the match business in Japan. Born in the Kanazawa Domain, he studied Western studies from the end of the Edo period to the Meiji period, and also studied in France. It seems that what he learned at the Paris Polytechnic University helped him start a match business after returning to Japan. The day Shimizu Makoto left Yokohama to study in France was May 12, 1869, and that day is also Match Day. Hyogo Prefecture is by far the largest producer of matches, and they are one of the local industries in Himeji City. The "Denshi Jiba-sankan" website provides detailed information about this, and it is also featured there. → "Match Trivia: Match Day and Shimizu Makoto" When there are multiple anniversaries with the same meaning, they are often established by different people (organizations or industries), so perhaps Match Day is the same. I didn't know this, so I quickly looked it up and made a note. About Match Day.


【2024年9月加筆】

[Updated September 2024]

わが国のマッチの生産は明治8年(1875年)東京で始まり、急速に国内市場を満たすと輸出中心の産業となり、貿易に有利な大阪・神戸近辺に業者が集積した。さらに、豊富な労働力や製造上の温暖な気候条件などもあり、兵庫県が全国のほとんどを生産するようになった。

その後、輸出不振、外国企業の進出、過当競争等数々の変化を昭和27年(1952年)の調整組合の設立によって克服した業界は、設備の近代化を中心に業界の体質改善に成功した。
現在では、生産の中心は西へ移り、主に姫路市・太子町で生産されているが、神戸市内でも少しではあるが生産されている。
使い捨てライター等の普及以降、マッチの消費は減少の一途を辿っている。業界は需要の落ち込みに対応するため、培った経営資源を利用し、工場跡地の有効活用(駐車場・テニススクールなど)、ラベル印刷技術を活かした印刷業界への進出、広告マッチ販路を活かした販促商品の開拓(紙おしぼり・ティシュペーパーなど)、その他の分野へ経営の転換・多角化を促進している。

現在、業界でマッチ製造の中心となる自動マッチ製造機を設置している企業は、姫路2社・岡山1社の3社に集約されている。耐用年数を大幅に経過し、老朽化した機械の維持管理が課題となっている。各企業は得意な生産分野に特化し、互いに製造委託等の協力体制を築いている。

平成21年(2009年)に団体で運営するショップ「マッチ棒」を「北野工房のまち」にオープンさせ、現在は日本で唯一のマッチ専門店となっている。マッチ及び関連商品の展示・販売、マッチの歴史・製造工程等のパネル展示を行い、マッチの普及・啓発、マスコミからの取材対応等アンテナショップとして消費者の声を反映した新商品の開発・発信拠点としての役割を果たしている。

需要開拓の方策を継続して検討する中で、阪神淡路大震災の教訓から生まれた「災害時長期保存用缶詰マッチ」という製品により、防災用品という新たなマッチ活用法が発見されると、平成23年(2011年)の東日本大震災以降、マッチは備蓄用としても広く認知されるようになった。
世界的に安心・安全・地球環境への優しさが求められる中で、雑木・古紙・無害な薬品を使用して作られる「環境に優しいマッチ」はエコ商品として見直されている。また、業界内にはマッチの製造工程で排出された軸木を着火剤として、新たに生まれ変わらせた製品を製造する企業も出てきている。

Japan's match production began in Tokyo in 1875, and quickly filled the domestic market and became an export-oriented industry, with manufacturers concentrating in the Osaka and Kobe areas, which were favorable for trade. Furthermore, due to an abundant labor force and warm climate conditions for manufacturing, Hyogo Prefecture came to produce most of the country's matches. After that, the industry overcame a number of changes, such as a slump in exports, the entry of foreign companies, and excessive competition, by establishing an adjustment association in 1952, and succeeded in improving the industry's constitution, focusing on modernizing facilities. Currently, the center of production has shifted westward, and matches are mainly produced in Himeji City and Taishi Town, with a small amount still produced in Kobe City. Since the spread of disposable lighters, match consumption has been steadily decreasing. In order to cope with the drop in demand, the industry is promoting the conversion and diversification of operations by utilizing the management resources it has cultivated, making effective use of old factory sites (parking lots, tennis schools, etc.), entering the printing industry by utilizing label printing technology, developing promotional products by utilizing match sales channels (paper towels, tissue paper, etc.), and promoting the conversion and diversification of operations into other fields. Currently, the companies that install automatic match-making machines, which are the core of match manufacturing in the industry, are concentrated in three companies, two in Himeji and one in Okayama. The machines have significantly exceeded their useful life, and maintenance of the aging machines is an issue. Each company specializes in the production field in which it excels, and has established a cooperative system for manufacturing outsourcing, etc. In 2009, the group opened a shop called "Match Stick" in "Kitano Kobo no Machi," and it is currently the only match specialty store in Japan. It exhibits and sells matches and related products, displays panels on the history and manufacturing process of matches, and serves as an antenna shop to promote and raise awareness of matches, respond to interviews from the media, and plays a role as a base for developing and disseminating new products that reflect the voices of consumers. While continuing to consider ways to develop demand, a new use for matches as a disaster prevention item was discovered with the product "Canned matches for long-term storage in case of disasters," which was born from the lessons learned from the Great Hanshin-Awaji Earthquake. Since then, matches have been widely recognized as a stockpile item since the Great East Japan Earthquake in 2011. With the global demand for safety, security, and environmental friendliness, "environmentally friendly matches" made from miscellaneous wood, recycled paper, and harmless chemicals have been reconsidered as eco-friendly products. Also, some companies in the industry have started to manufacture new products using match sticks discarded during the match manufacturing process as ignition agents.


written by 水瀬次郎


オリジナル投稿:2021年9月16日