2019年5月12日日曜日

百人一首 と 万葉集 「平成」の間ずっと誤解していた話  A story that was misunderstood during "Heisei" with Hyakunin Isshu and Manyoshu

A story that was misunderstood during "Heisei" with Hyakunin Isshu and Manyoshu


中高生の頃は古典の授業があまり好きではありませんでした
When I was a junior high school student, I didn't really like classical lessons

平成元年の3月に高校を卒業しましたが、実は古典の授業はあまり好きではありませんでした。「百人一首」と「万葉集」についても良く知らずに「平成」の30年間を過ごして来ました。
I graduated from high school in March 1989, but I didn't really like classical lessons. I have spent 30 years in "Heisei" without knowing much about "Hyakunin Isshu" and "Manyoshu".

百人一首 と 万葉集 の関係
Relationship between Hyakunin Isshu and Manyoshu


◆万葉集に親しむ◆ ~その1~ 春過ぎて……
◆万葉集に親しむ◆ ~その2~ 三輪山を……
◆万葉集に親しむ◆ ~その3~ あかねさす……
◆万葉集に親しむ◆ ~その4~ 玉葛……
◆万葉集に親しむ◆ ~その5~ 我を待つと……

の記事を読んで、「百人一首」と「万葉集」の関係を調べて見ました。なんと「万葉集」より「百人一首」に直接選ばれた歌がないことを知り驚いてしました。但し元歌になった和歌はあるそうです。そして「小倉百人一首」の「小倉」は
京都の小倉山のことであり、福岡県の小倉市では決してありません。「平成」の間ずっと誤解してました。
I read the article and examined the relationship between "Hyakunin Isshu" and "Manyoshu". I was surprised to find that there was no song that was directly selected as "Hyakunin Isshu" from "Manyoshu". However, there seems to be a waka poem that became the original song. And "Ogura" of "Ogura Hyakunin Isshu" It refers to Mt. Ogura in Kyoto, not in Kokura City, Fukuoka Prefecture. I misunderstood during "Heisei".

0 件のコメント:

コメントを投稿